Pages

Ahli-ahli 3sukumaut!!

Monday, February 21, 2011

Muzik @ TSM - Beatbox



Apa tu beatbox?? Bebudak Hip-hop mesti biasa wat bende alah ni kn. Ye la nak wat cm na, nk beli speaker mahal-mahal takde duit, gune mulut pun jadi la kan, huhuhu Sebenarnye beatbox ini adalah satu skil meniru apa-apa bunyi sekalipun menggunakan mulut, bibir, lidah, dan suara. Peniruan bunyi ni sebenarnya dah lama dah wujud, tetapi beatbox zaman dulu dan sekarang amatlah berbeza. Contoh terbaik peniruan bunyi menggunakan mulut ini pada masa dulu adalah Chinese Kouji. Kouji merupakan salah satu seni persembahan vokal. Nak tau lebih lanjut pasal Kouji nih sila layan klip bawah ni, haa silalah, sila-sila, sila lahhhhh, huhuhu:P


Michael Winslow adalah salah seorang artis yg terawal mempelopori bidang beatbox ni. Winslow juga dikenali dengan nama "The Man of 10 000 Sound Effects" kerana dia mempunyai kemahiran dalam meniru apa juga jenis bunyi menggunakan suaranya. Dia juga adalah seorang artis komedi dan sering melakukan show. Jom layan show Winslow:


So evolusi peniruan bunyi ini berkembang lah sampai sekarang dan pada masa kini ia lebih dipengaruhi dengan unsur muzik hip-hop.  Korang pun mesti dah biasa layan klip beatbox ni kan, semuanye gempak-gempak. Yang buat bunyi sambil nyanyi tu yang x tahan, salute habis. Tapi banyak-banyak yang wat beatbox nih stil tak ley lawan mangkuk ayun sorang nih, memang gempak gilerrrr, korang layan la sendiri, aku malas nak puji lebey-lebey:




p/s: Susah tul jadi org popular nih, ada jek org yg gatal tgn wt edit2 cm ni, huhuhu

1 comment:

  1. wahhh!

    mantap gila!

    terbaik la entry nih. saya tak tahu pun seni beat box ni. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...