Pages

Ahli-ahli 3sukumaut!!

Wednesday, January 19, 2011

Tips 3sukumaut: Inteview


Berjumpa lagi kita dalam segmen tips 3sukumaut, oyeah! hehe Banyak pulak tips yang aku nak share kat korang. Bukan apa, petang tadi aku baru saja terima panggilan dari sebuah company. Aku kene pegi inteview, benda yang aku paling nerves nak wat. huhuhu So untuk membuat persediaan aku usha tips-tips yang ada kat intenet ni. Memang banyak gila, tah bole ke tak aku nak ingat suma, hahaha Benda yang biasa kita prepare untuk ke interview seperti portfolio dan sijil-sijil yang disusun dari yang latest ke yang lama. Pastu pakaian, bagi yang lelaki baju kemeja cerah, seluar hitam, kasut hitam, kalo ada bow merah lagi cun, ley jadi dr.rozmey, kehkehkeh Tapi sebenarnya persediaan tu suma aku tak kesah sangat.Apa yang aku risaukan adalah soalan-soalan cepu emas nanti, huhu Soalan-soalan ni sebenarnya dah lama bocor, kalau sesetengah orang yang dah biasa pegi inteview memang senang la diorang jawab. So kat bawah ni adalah video klip cara untuk menjawab soalan-soalan yang agak tricky tu, enjoy:


Preparation sebelum pergi ke inteview adalah sangat penting. Kalau boleh buat sedikit homework, study background company dan lagi elok sehari sebelum interview tu pergi ke company tu wat observation. Kita selalu nya tertipu dengan luaran company, dah masuk kerja baru tahu environment dia tak best. Dan yang lagi penting adalah jangan terlewat. First impression adalah sangat penting, kalau penilai tengok kita datang lambat so dia akan anggap kita seorang yang tidak pandai menguruskan masa. Lagi satu promote diri sendiri, jgn down grade diri sendiri, hahaha macam pandai sangat lah aku ni, sebenarnya semua tips-tips ni pun bro aku yang ajar dan dia seorang manager HR. Dan yang paling last jangan jadi cm mamat dalam video klip bawah ni (tgok sampai abis):

Kahkahkah apa korang rasa kalo jadi kat korang camtu? So jangan over konfiden, slamat maju jaya:)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...